..

Sunday, 3 March 2013

karipap pusing~step by step~

selamat pagi... mulakan hari anda dengan senyuman.. 
mmmm... pagi ni saya nak share satu resepi yg saya pasti semua dh tahu resepi ni tp saya tetap nk share gak, tak kira... he3... iaitu 'karipap pusing'
sesuai sangat utk dibuat sarapan @pun minum petang...
moh kita nengok resepinya..







bhan2~(doh pertama)

  • 1/2 cawan tepung gandum
  • sedikit marjerin
***campurkan marjerin & gandum.. kuantiti marjerin agak2,letak sikit2 uli hingga boleh dikepalkan jd doh

bhn2 ~(doh ke2)
  • 1 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 senduk minyak masak(panaskan sebentar)
  • 1sdt garam+1/2 cwn air(bancuh bersama)
*** adunkan minyak bersama gandum..gaul rata..masukkan air sedikit2..uli hingga menjadi doh,
       berhenti letak air jika dah boleh kepal


~bulat2kan kedua doh tadi sama bnyak... doh minyak mesti 2kali ganda dr doh marjerin





~doh minyak dibawah..doh marjerin bulat diatas..tutup kemas kepalkan..


~kemudian gelek jadikan seperti gmbar dibawah




~kemudia gulung ..(masa ni boleh sapukan sikit air pd permukaan doh agar lapisan x terbuka)




~siap gulung gelek lagi doh secara menegak




~siap gelek gulung lg doh(time ni punsapu sedikit air bhgian yg nak digulung )nak dapat pusingan yg banyak..panjangkan doh ni..




~dh siap baringkan doh..potong jangan nipis sgt.. nnt gulungan terbuka masa nk gelek




~siap potong...gelek doh agak2 nipisnya PASTIKAN *bahagian permukaan yg digelek tu belah luar karipap
dh siap gelek..letakkan inti.. tutup doh.... kelim tepi...siap
~:abaikan tang kelim tu...huhuhu... wlau dh mncuba bnyak kali tetap fail kelimnya...




dh siap goreng... kulitnya waaahhh memang marbelleesss... ranggup2 gebu gitu....



                                                 selamat mencuba