..

Wednesday 7 November 2012

roti kentang sweet

cakkk..!! ting tong2 rupanya dh sminggu x update blog i ni.....hihihi..sbgai blogger baru ni mmng kekurangan idea sikit..ambik masa sikit nk kumpul bhn2..tp insyaallah saya akn cuba gak update  :-)
kt sini saya ada 1 resepi roti yg mantap punyerr.. :-)..gebu gebass lah org kata..suami & anak i pun cakap ehh2 ibu cm roti kt tesco lah...hihihi... kembang setaman skjp...
sumber resepi ni dr kwn2 fb kt MSR.. tp saya durhaka sikit xdelah durhaka bnyak pun sikit jeww... mintak ampun yerr kwn2.... :-)


xyah berleter pnjang2 jom kita jengah2 resepi & bhn2nya..

  • 500gm tepung high protein/tpg gandum(saya guna high protein)
  • 50gm susu tepung
  • 100gm mentega
  • 220ml air
  • 11gm yis (saya pakai mauripan je)
  • 100gm gula halus(nk manis lebihkan sbb yg ni manisnya kurang)
  • sdikit je pewarna kuning
  • 2biji kentang yg sedang2 je(direbus dulu &dlenyek)    
cara2nya!~
  1. satukan semua bhn..mulakan dgn tepung,susu tepung,gula halus & mentega..gaul bg rata saya pakai tgn jew..sbb xde bread maker...
  2. masukkan kentang yg tlh dilenyek td...gaul lg bg sebati..
  3. bancuhkan yis dgn 220ml air td kacau bg larut ... masukkan kedlm adunan tpung td..masukkan sdikit saja pewarna kuning..
  4. uli adunan hingga jd doh..biarkan adunan naik 1kali ganda...
  5. bila doh dh naik 1 kali ganda ...ambik doh..bulat2kan jadikan doh kecik2....
  6. susun dlm loyang yg tlh dioles sdikit mentega disekelilingnya..-biarkan doh kembang..

                     
bhn utk kastard(topping atasnya)
(resepinya saya ambik dr 1 blog...bgg klau x silap saya..tq yerr atas resepinya mmng sedap :-) )
  •  3/4 cwn susu segar
  • 2 camca besar tepung kastard
  • 2 camca gula halus
  • 1 camca teh mentega
  • 1/2 camca teh esen vanilla 
cara2nya ~
  1. satukan susu,gula & tepung kastard..kacau dgn whisk hingga sebati..masak atas api perlahan sehingga pekat..
  2. bila dh pekat a..angkat dr api..masukkan mentega & esen vanilla,gaul rata & biarkn suam...
  3. isikan dlm plastik kecik..pastikan yg bersih ya... :-) 
  4. dan dh boleh dihias ikut kreativiti masing2... :-)
  5. dan juga roti dh boleh dibakar dlm oven suhu 180'C selama 20minit...
  6. kena sntiasa pantau gk ye masa tgh bakar tu sbb oven ni kdg2 x sama kepanasannya...
 selamat mencuba

No comments:

Post a Comment